Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-05-04@09:44:32 GMT

علت نامگذاری قاتلان کربلا با نام مادران چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۸۵۸۸۵

علت نامگذاری قاتلان کربلا با نام مادران چیست؟

سید بن طاووس می‌گوید: درباره زندگی‌نامه کسانی که بر بدن مطهر حضرت سید الشهدا (ع) اسب تاختند تحقیق کردم دیدم همه شان فرزندان زنان بدکاره هستند!

به گزارش شریان نیوز،یک درس بزرگ کربلادر موضوع عفت که باید بسیار مطرح شود این است که روابط نامشروع بین دو جنس از اصلی‌ترین مقدمات فاجعه کربلا بود، وقتی پسر و دختر بدون حساب و کتاب با یکدیگر مرتبط باشند، از درون آن فاجعه‌ای بیرون می‌آید، نتیجه این روابط یله و افسارگسیخته این می‌شود که سر معصوم از قفا بریده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 


آیا تا حال فکر کرده‌اید که چرا اهل‌بیت، قاتلان کربلا را با نام مادرانشان صدا می‌کنند؟ تا بفهمانند که کشف حجاب و روابط نامشروع، امر ساده و فاجعه ساده‌ای نیست، مقدمات بی‌عفتی را فراهم کردن، برابر با کشتن امام است. قاتلان کربلا تمامّا از زنا به عمل آمده بودند، مهم‌ترین مقدمه زنا هم شکستن حرمت‌ها است. امام باقر (ع) می‌فرماید: «لا یقتل الانبیاء و اولاد الانبیاء الا اولاد الادعیاء» (۱) انبیا و فرزندانشان فقط توسط زنازادگان کشته می‌شوند.

ادعیاء جمع دعیّ است دعیّ یعنی کسی که ادعاء می‌کند که او فرزند من است! یعنی پدر او مشخص نیست، کسی که پدرش نامعلوم است، پیامبر و پیامبرزاده را به قتل می‌رساند، به این خاطر است که امام حسین (ع) فرمودند: الا ان الدعیّ ابن الدعیّ... نام ابن‌زیاد را الدعیّ گذاشت؛ یعنی انسان‌های مختلفی ادعا می‌کردند که ابن‌زیاد فرزند آنهاست، می‌دانیم که قرآن و معصومین در بکارگیری کلمات مودبانه بسیار حساس هستند، امّا در بعضی جا‌ها تعابیر تندی به کار گرفته می‌شود مثل اینکه عالم بی‌عمل به الاغ و عالم ریاست‌طلب به سگ و فرقه دنیاطلب و پول‌پرست به «کلاب ممطوره؛ سگان باران دیده» تشبیه می‌شوند، ادبیات دینی باید بسیار فاخر باشد، امّا خداوند گاهی این ادبیات را کنار گذاشته است، عالمی‌که عامل نباشد، نامش را گوش دراز و عالمی‌را که ریاست‌طلب باشد اسمش را سگ گذاشته است: مَثل او مانند مَثل سگ‌هار است، اگر به او حمله کنی زبانش را بیرون می‌آورد. (۲)

چرا معصومین در حادثه کربلا بعضی از جانیان بزرگ را با نام مادر صدا کرده‌اند؟ تا امت در خواب نباشند و تاریخ قضاوت صحیح داشته باشد و همه بدانند که بی‌عفتی می‌تواند از جا‌های بسیار خطرناک سر دربیاورد. در این مورد چند نمونه قابل توجه است.

الف- کلمه یابن الزرقاء را هم امام حسین (ع) و هم عبدالرحمن بن ابی بکر که برادر خوانده عایشه است برای مروان به کار برده‌اند، زمانی که مروان در مدینه والی بود، ولیعهد بودن یزید را مطرح کرد و از مردم بیعت خواست. عبدالرحمن بن ابی بکر که خود داعیه خلافت در سر داشت با او درگیر شد، در این حال خواهرش عایشه از پشت پرده به کمک او آمد و کلماتی بسیار تند در حق مروان به کار برد، از جمله اینکه از او با «ابن الزرقاء» (فرزند زن زاغ چشم) (۳) یاد کرد. امام حسین (ع) نیز قبل ازترک مدینه به مروان می‌فرماید: یابن الزرقاء الداعیة الی نفس‌ها بسوق ذی المجاز؛‌ای فرزند زن زاغ چشم، آن زنی که در بازار ذی المجاز مردم را به سمت خود دعوت می‌کرد!

ابن جوزی از اسمعی نقل می‌کند اینکه امام حسین (ع) درباره مروان این تعبیر را به کار برده است سری دارد، سپس وی از ابن اسحاق نقل می‌کند که مادر مروان به نام امیه در زمان جاهلیت بدکاره بود و عَلَم و پرچم داشت و با آن شناخته می‌شد و نامش نیزام حنبل زرقاء بود؛ یعنی زن بدکاره‌ای که زاغ‌چشم باشد. پدر مروان پیدا نشد و او را به حَکَم نسبت دادند و او شد مروان بن حَکَم، در حالی که حَکَم پدر او نیست، همان‌گونه که امروزه در اروپا کودک پدر ندارد و وقتی بزرگ شد می‌گوید پدرم کیست؟

برای اینکه عقده‌ای بار نیاید پدر جعلی برای او دست و پا می‌کنند و در شناسنامه نام پدر جعلی را قید می‌کنند در اینجا نیز این کار را کردند این قضیه درباره عمرو عاص هم صادق است. عمرو را به عاص نسبت داده‌اند، در حالی که پدر عمرو مشخص نبود و نامش عمرو بن عاص شد.

ب- حضرت زینب وقتی ابن‌زیاد را صدا می‌کند، می‌فرماید: یابن مرجانه. مرجانه کنیز بود و اهل زنا، این شناسنامه مادر ابن‌زیاد است، وضع پدر او نیز بحرانی است، پدرش را زیاد ابن ابیه می‌نامند؛ یعنی زیادی که پسر پدرش است، امّا پدرش کیست؟

معلوم نیست، از آنجا که مادرش با افراد زیادی مرتبط بود، نفهمیدند پدرش کیست. معاویه برای اینکه او را از این حقارت و افتضاح نجات دهد گفت: او پسر پدر من است! به همین جهت مجلس استلحاق درست کرد؛ یعنی مجلسی که در آن ابن‌زیاد به پدر معاویه ملحق می‌شود! معاویه گفت: پدر من زمانی با مادر او بوده است! بنابراین او برادر من است!

بعد‌ها این را مانند شمشیری بالای سر او نگه داشته بود و هرگاه زیاد می‌خواست از فرمان معاویه سرپیچی کند می‌گفت: مجلس استلحاق را نفی می‌کنم تا بی‌آبرو شوی! ببینید فاجعه کربلا را چه کسانی درست کردند؟ تمامّا بی‌عفت‌ها و تمامّا کسانی که بی‌حیا بودند و به سمت روابط نامشروع رفته بودند، کسانی که حریم را نگه نداشته بودند. چرا در زیارت امام حسین (ع) می‌خوانیم اصلاب شامخة و ارحام مطهرة؟ (۴)

ج- یزید نیز از این نوع روابط به‌وجود آمده بود، چون مادرش میسون دختر بجدل کلبی بود و با غلام پدرش مرتبط شد و به یزید حامله گردید.
سید بن طاووس می‌گوید: درباره زندگی‌نامه کسانی که بر بدن مطهر حضرت سید الشهدا (ع) اسب تاختند تحقیق کردم دیدم همه شان فرزندان زنان بدکاره هستند!

پی نوشت‌ها
ــــــــــــــــــــــ
۱- بحارالانوار، ج ۲۷، ص ۲۴۰.
۲- اعراف / ۱۷۶.
۳- مناقب آل ابی‌طالب، ج ۳، ص ۱۸۴.
۴- زیارت وارث.
آیت‌الله سید حسن عاملی

منبع: شریان

کلیدواژه: امام حسین ابن زیاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۸۵۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نامگذاری روزی به نام یک شهر برای اولین بار در شیراز انجام شد

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه این هفته نماز جمعه ابتدا به ابعاد جنگ ترکیبی دشمن علیه ما پرداخت و با بیان اینکه جنگ نظامی از سال ۵۹ به ما تحمیل شده بیان کرد: در این خصوص رهبر انقلاب تاکید کردند که هر روز مستمر باید در عرصه نظامی نوآوری داشته باشیم در غیر این صورت شکست خواهیم خورد.

خطیب جمعه شیراز خاطرنشان کرد: در جنگ اقتصادی و فرهنگی نیز باید به نقطه‌ای چون نقطه نظامی برسیم که بتوانیم هر حمله دشمن را با پاسخی قاطع جواب بدهیم که در وعده صادق این را ثابت کردیم.

آیت الله دژکام با بیان اینکه یکی از موضوعات مورد تاکید رهبر معظم انقلاب مساله سبک زندگی اسلامی یا عاقلانه در مقابل سبک زندگی غیراسلامی و جاهلانه است گفت: برای تقویت سبک زندگی اسلامی و رواج بیشتر آن نیاز داریم که سبک زندگی غربی را خوب بشناسیم.

طبق دستور عقل هم شراب و قمار ضرر دارد

وی با اشاره به آیه ۲۱۹ سوره مبارک بقره «ای پیامبر! در رابطه با شراب و قمار از تو سوال می‌کنند به آنها بگو که شراب و قمار ضرر زیادی دارد» تاکید کرد: شرب خمر و قمار بازی ضرر دارد و عاقل به دنبال ضرر نمی‌رود و زندگی اسلامی عاقلانه است اما سبک زندگی غربی عقل را کنار گذاشته و دنبال صرفه مقطعی است.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه در این چند روز اخیر خبری مطرح شد که جوانی از بین می‌رود خاطرنشان کرد: ما انسان هستیم و عاطفه داریم و از مرگ یک انسان ناراحت می‌شویم بنابراین برای اینکه خداوند از این مرگ‎‌ها جلوگیری کند می‌فرماید که از این کار دست بکشید.

حد و حدود اسلامی در تمام مراتب جامعه رعایت شود

وی با بیان اینکه اکنون داد مردم برای گرانی و درمان بالا است و خیلی از این موارد به بخش درمان تحمیل می‌شود تاکید کرد: در منابع و کتب مختلف به مضرات شراب اشاره شده و حتی یکی از دانشمندان گفته که اگر نصف شراب‎فروشی‌ها تعطیل شود، نصف بیمارستان‌ها تعطیل خواهند شد.

وی با تاکید بر اجرای عدالت در حدود الهی و با بیان اینکه حتی اگر علم هم داشته باشیم و عقل وجود نداشته باشد، جان در عذاب است گفت: مبلغان مذهبی است باید در این زمینه سخن قرآن و خدا را به گوش مردم برسانند و مدیران کشور در رده‌های مختلف باید قانون را اجرا کنند و در شهر نیز باید به قانون عمل شود و مجموعه‌های اجرایی کشور هرچیزی که قاضی محترم از روی علم و عدالت تشخیص داد را بپذیرند.

مطالبه‌گران آداب مطالبه‌گری را به جای بیاورند

امام جمعه شیراز با بیان اینکه رسمی به اسم مطالبه گری در برخی ایجاد شده که بدون حتی ذره‌ای تشکر از اقدامات صورت گرفته تنها به مطالبه می‌پردازند گفت: مطالبه گری خوب و لازم است اما باید کارهای مثبت انجام شده هم ذکر شود تا مایه دلگرمی خدمتگزار شود زیرا انسان ناسپاس مورد غضب خداوند قرار می‌گیرد.

روز شیراز یک نوآوری بود که مورد استفاده تمام شهرها قرار گرفت

آیت الله دژکام با اشاره به ۱۵ اردیبهشت، روز شیراز گفت: نامگذاری این تاریخ به نام شیراز نخستین بار در کشور اتفاق افتاد و بعد از شیراز شهرهای دیگر نیز روز خود را معین کردند که این یکی از نوآوری‌های شورای شهر شیراز در کنار دیگر نوآوری‌ها بوده است و مسلماً شیراز به عنوان وطن ما حق دارد و ما هم شهرمان را دوست داریم.

وی افزود: شیخ اجل سعدی در یکی از غزل‌های خود می‌گوید که «سعدیا حب وطن گرچه حدیثی است صحیح … نتوان مرد به سختی که من اینجا زادم.»

امام جمعه شیراز ضمن تشکر از محرومیت زدایی شکل گرفته در محلات شیراز گفت: در عرصه خدمات شهری، محیط زیست و سلامت شهری تلاش‌های خوبی انجام شده که گزارش اقدامات صورت گرفته به مناسبت روز شیراز منتشر می‌شود.

وی افزود: متروی حرم مطهر نیز باید مورد توجه مسئولان باشد که تاکنون اقدامات خوبی شکل گرفته اما ما تا زمان رسیدن به نتیجه صبر خواهیم کرد تا عرض ادب مردم به ساحت مقدس حرمین، آسان شود.

کد خبر 6095808

دیگر خبرها

  • امام جمعه اهواز: هر روز در غرب ظلم به زنان بیشتر می‌شود/ درصد خودکشی در زنان آمریکایی 50 درصد افزایش داشته/ همه قوانینی که در غرب اجرا کردند، به ضرر زنان بوده/ پدران و مادران باید تمرین حجاب را در کودکی به فرزندان خود بیاموزند
  • جان باختن نخبه کنکوری مازندران و پدرش در اثر گازگرفتگی
  • نخبه کنکوری مازندران و پدرش در اثر گازگرفتگی جان باختند
  • نامگذاری روزی به نام یک شهر برای اولین بار در شیراز انجام شد
  • نقش تاثیرگذار مادران برای جذب جوانان به مساجد
  • کربلا قطعا جنت الاعلامه + فیلم
  • داستان نامگذاری خلیج فارس + فیلم
  • فرار نافرجام قاتلان فراری در خراسان جنوبی
  • قاتلان فراری در دام پلیس آگاهی خراسان جنوبی
  • دستگیری قاتلان جوان ۲۷ ساله بیرجندی